סטיב טלאור

בלוג המסע.

מה השתנה בגפ"ן בין תשפ"ה לתשפ"ו?
תמונה של מאת סטיב טלאור
מאת סטיב טלאור

מפתח ומנהל תוכניות לימוד מעל 25 שנה במוסדות חינוך במגוון רשויות ומסגרות בכל ארץ.
מלווה עסקים ואנשי חינוך בדרכם לעצמאות עיסקית.

בשקט, בלי הרבה כותרות, מערכת גפ"ן השתנתה מהותית – במיוחד עבור ספקי תוכניות לימוד. אם את/ה חלק מהשדה הזה, המדריך הזה בשבילך.

 

💡 מהן חמש המגמות הכי בולטות?

1. הקשחה פדגוגית וערכית – מגמה דרמטית עם משמעויות חודרות שוק

העלאת המינימום לסל החינוך החברתי-ערכי מ־2% ל־5% נראית כמו שינוי טכני, אך למעשה מדובר בהנחת תשתית פדגוגית חדשה.

בפועל, זהו מסר ברור מבתי הספר ומהמשרד: כל תוכנית שמבקשת להתברג לתוך הגפ"ן צריכה להוכיח התכתבות עם תכנים זהותיים, רגשיים וערכיים – לא כקישוט, אלא כמהות.

במילים פשוטות: לא עוד תוכניות "חינוך לערכים" כלליות, אלא תוכניות שמצהירות במפורש ובאופן מדוד על קשר לזהות יהודית, מורשת תרבותית

לספקים, זו קריאת השכמה:

  • כל תיאור תוכנית חייב לכלול מינוחים כמו "זהות יהודית", "חיים משותפים", "שייכות תרבותית" או "מורשת מקומית".
  • תוכניות שמוגשות למגזר מסוים צריכות לדבר את שפתו. הקשר התרבותי איננו רשות – הוא חובה.
  • יש צורך לפרק את הערך הערכי לתוך מרכיבים מדידים ומובנים, כדי שמנהלים יוכלו להכניס אותם לתוך התוכנית הבית ספרית ולדווח בהתאם.

המשמעות העמוקה: אין עוד הפרדה בין "פדגוגי" ל"ערכי" – הציפייה היא לאיחוד בין עולמות. כל תוכנית פדגוגית חייבת לכלול מרכיב חברתי-זהותי, וכל תוכנית רגשית חייבת להתכנס לתוך השפה החינוכית הפורמלית של גפ"ן.

2. חובת STEM נכנסת למיינסטרים – גם עבור תוכניות שלא נולדו טכנולוגיות

4% לפחות מהסל הפדגוגי יוקדש לנושא STEM – ראשי תיבות של מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה. עבור חלק מהתוכניות, זה מהלך טבעי. אך דווקא לתוכניות שאינן טכנולוגיות במהותן – זה אתגר שיווקי ויצירתי.

אז מה עושים?

  • יש לך תוכנית רגשית? הוסף רכיב של חקר מבוסס נתונים: תלמידים שיבצעו סקר רגשי, ניתוח גרפים, או תיעוד דיגיטלי.
  • תוכנית בתחום האומנויות? שלב כלים של מציאות רבודה, QR ליצירות, עריכת וידאו, תוכנה לעריכת מוזיקה.
  • תוכנית סביבתית? שלב חיישנים, מדידה דיגיטלית של מזהמים או אפליקציה שמנטרת צעדים או שימוש בחשמל.

המטרה היא לייצר תחושת "התנסות מדעית" או "תיעוד טכנולוגי" כחלק מהתהליך. לא תמיד צריך רובוט. לפעמים מספיק קוד QR שמוביל למפת סיור.

3. השוברים: פחות, אבל יותר מחייבים

נשארו שלושה בלבד (תוכן דיגיטלי, מייקרוסופט, אינטרנט), אך החובה לממש אותם נוקשה יותר. הספק חייב להופיע ברשימת ספקים מאושרת.

4. גמישות תפעולית ברכישות – עם גבולות

עד 10,000 ש"ח ניתנים לשימוש ישיר ע"י המוסד, אך עדיין כפוף לאישורים. זו הזדמנות לספקים קטנים או מקומיים לבלוט.

 

מסקנות עבור ספקים חכמים:

🔸 דבר בשפת המערכת:  תתי סלים, שוברים, פעימות תכנון

🔸 שדר נוכחות רב-תחומית: תוכנית אחת שפוגעת גם בערך רגשי, גם במדעי, וגם חברתי

🔸 הכן ערכות דיווח למנהלים: טופס מוכן, תיאור לגפ"ן, תבנית ת"ע. זה כלי שיווקי

🔸 הצג את ההתאמה המגזרית שלך: האם אתה מדבר יהודית? דרוזית? ערבית? הוכח את זה בטקסט

🔸 בדוק אם התוכנית שלך עונה על מגמות זהות וקהילה:  זו לא המלצה, זו דרישת סף חדשה

🔸 שלב מרכיב STEM אפילו בתוכניות רכות : הוכח שיש בהן תיעוד, מדידה, טכנולוגיה או פיתוח תוצר דיגיטלי

 

מדריך גפן תשפו

שתפו את המאמר

דילוג לתוכן