סטיב טלאור

בלוג המסע.

אילו אישורים גפ"ן מכיר בעולם התיאטרון, המשחק והאמנויות?
תמונה של מאת סטיב טלאור
מאת סטיב טלאור

מפתח ומנהל תוכניות לימוד מעל 25 שנה במוסדות חינוך במגוון רשויות ומסגרות בכל ארץ.
מלווה עסקים ואנשי חינוך בדרכם לעצמאות עיסקית.

פורסים כנפיים על הבמה: אילו אישורים גפ"ן מכיר בעולם התיאטרון, המשחק והאמנויות?

בעולם שבו הבמה היא לא רק מקום להצגה אלא גם כלי חינוכי, רגשי וקהילתי, חשוב להבין שהדרך ממופע ל"תוכנית מאושרת גפ"ן" עוברת דרך שלבי סינון קפדניים, רגולציה מקצועית והכרה מוסדית. אחת הסוגיות המרכזיות בתהליך הזה היא שאלת ההסמכה וההכרה – ובעיקר: אילו אישורים מכיר מאגר גפ"ן לצורך פעילות במסגרת מערכת החינוך, כשמדובר בתחומי הבמה, התיאטרון והמשחק?

לא כל שחקן הוא מורה. לא כל מופע הוא תוכנית

מכרז גפ"ן, ובמיוחד תת הסל 1.4 (תחומי האמנויות), מציב רף גבוה לכניסה למערכת החינוך. הסיבה פשוטה: מדובר בתחומים המשפיעים באופן ישיר על זהות, רגש, דמיון וחינוך תרבותי של דור העתיד. זו אינה רק שאלה של כישרון בימתי אלא של פדגוגיה, הכשרה מקצועית ומבנה תוכני מוקפד. הדרישה להוכיח ניסיון פדגוגי של לפחות שנתיים, הגשת סילבוס מפורט, המלצות ממנהלים ומומחים – כל אלה נועדו להבטיח שהתוכן שנכנס לכיתות עומד בסטנדרט חינוכי ולא רק אמנותי.

אז מה בעצם נחשב להכשרה מוכרת?

על פי תנאי הסף של תת הסל, גפ"ן מכיר בין היתר באחד מהשניים:

  1. תואר ראשון + תעודת הוראה בתחום האמנות הרלוונטית – מדובר בתנאי קלאסי של המל"ג, הדורש הסמכה אקדמית פורמלית.
  2. הכרה על ידי מוסד תרבות מוכר ונתמך – לדוגמה: תיאטרון ציבורי, סינמטק, להקת מחול מקצועית, פורום היוצרים הדוקומנטריים או מוסדות דומים המוכרים על ידי משרד התרבות או החינוך.

אבל יש גם דרך שלישית, מעט פחות מוכרת וחשובה במיוחד לעולם התיאטרון: הכרה באמצעות בתי הספר למשחק המאושרים על ידי שח"ם – ארגון שחקני המסך והבמה בישראל.

שח"ם (ארגון שחקני המסך)- ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

בדומה לאופן שבו המועצה להשכלה גבוהה אחראית על האוניברסיטאות, ארגון שח"ם משמש גוף מקצועי מפקח בתחום ההכשרה למשחק ובמה. באתר הארגון מופיעה רשימה ברורה של בתי ספר למשחק המאושרים – אלה מוסדות שהוכרו בזכות תהליך סינון יסודי, רמת הכשרה מקצועית, וקשרים שוטפים עם גופי הפקה ובימוי בארץ ובעולם.

מורים, מדריכים ושחקנים שלמדו באותם מוסדות יכולים להציג את התעודה בפני גפ"ן כתחליף רלוונטי לתואר האקדמי, בתנאי שהם גם מציגים ניסיון בהוראה ובהפעלת תוכניות בבתי ספר.

כמה נקודות קריטיות למי שמגיש תוכנית:

  • לא מספיק להיות אמן מצליח – יש להוכיח ניסיון חינוכי-פדגוגי עם תלמידים.
  • תעודת שחקן מבית ספר פרטי אינה מספיקה אם אינה נכללת ברשימת ההכרה של שח"ם או לא מגובה בניסיון רלוונטי.
  • אין צורך בתעודת הוראה או תואר ראשון אם מדובר בגוף תרבות מוכר הפועל דרך עמותה או תיאטרון נתמך, אך יש להציג את ההקשר הברור בין המוסד המעסיק לבין המפעיל בשטח.

ומה עם התוכן עצמו?

גפ"ן דורש התאמה קפדנית בין תוכן התוכנית לתחום הדעת (תיאטרון, קולנוע, מחול וכו') ולשכבת הגיל המיועדת. כלומר, אם התוכנית שלך עוסקת בתיאטרון חברתי לדוגמה – עליה להציג סילבוס מותאם לתלמידי יסודי או על-יסודי, כולל מיומנויות, מושגים, ערכים ותכנים מתוך תוכניות הלימודים.

גם צורת ההפעלה חשובה: גפ"ן מעדיף תוכניות קבוצתיות, שמעודדות הכלה ושילוב, ולא תוכניות בידוריות בלבד. ההבחנה הזו הכרחית, גם כשמדובר במופעים מקצועיים.

 

ידעתם ש

באיסלנד, שיעור הילדים הלומדים תיאטרון ומחול בבתי הספר גבוה פי שלושה מהממוצע האירופי – והם מובילים בעולם במדדי יצירתיות בגילאי תיכון? מסתבר שבמה זו לא רק אמנות, זו תשתית חשיבתית.

 

לסיכום, אם את או אתה מפעילים תוכנית בתחום התיאטרון, המשחק או הבמה ומבקשים להיכנס לגפ"ן, חשוב מאוד לבדוק מראש:

  1. האם המוסד שבו למדת מופיע ברשימת שח"ם?
  2. האם יש לך ניסיון חינוכי מתועד מול תלמידים?
  3. האם הסילבוס שלך עונה על הדרישות הפדגוגיות של גפ"ן?
  4. האם את/ה פועל/ת דרך גוף מוכר, או כעצמאי/ת – ואם כן, האם יש לך המלצות?

תוכניות טובות רבות נדחות לא בגלל בעיית תוכן, אלא בגלל חוסר עמידה טכנית בתנאי הסף. אל תתנו לבמה לקרוס לפני שהמסך עלה. בדקו היטב, והגישו נכון.

 

שתפו את המאמר

דילוג לתוכן